S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

4 dôvody prečo konzumovať orechy

18.04.2019

4 dôvody prečo konzumovať orechy

Orechy predstavujú rôznorodú zmes plodov, z ktorých každý má svoje špeciálne vlastnosti, ale napriek tomu sa zhodujú v niekoľkých spoločných spôsoboch, ako môžu zlepšiť a podporiť naše zdravie.

Sú plné cenných látok a ich obrovským bonusom je, že sa dajú zakomponovať do slaných i sladkých jedál a vytvoriť tak s ostatnými ingredienciami harmóniu chuti. Dokonca s nimi nemusíte ani variť – orechy sú výborné i v surovom stave bez žiadnych vylepšení a pomôžu vám zahnať hlad na dlhé hodiny bez minimálnej námahy. Mnoho ľudí im dáva prednosť pred klasickými a nezdravými desiatami, ktoré zoženiete na každom rohu, a vďaka orechom zostávajú fit. Aké sú zázračné vlastnosti orechov?

 

Cenný zdroj výživných látok

Nie je žiadnym tajomstvom, že orechy sú cenným zdrojom zdravých lipidov. Rovnako ako avokádo či ryby obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré dokážu spoľahlivo vyživiť všetky naše telové sústavy a dokonca nakŕmiť i mozog. Je to jeden z dôvodov, prečo orechy pomáhajú v náročných obdobiach a dokonca získali i povesť bojovníkov, ktorí zlepšuj pamäť a myslenie. Čaká vás dôležitá skúška či sa pripravujete na test? Vsaďte na orechy. Hovorí sa, že najlepšie dokážu túto úlohu plniť vlašské orechy a ich skrytú schopnosť odhaľuje ich tvar, ktorý sa nápadne na mozog podobá.

            Okrem lipidov sú orechy plné i aminokyselín, ktoré sa starajú o oveľa viac funkcií v organizme ako je len budovanie svalovej hmoty, ale podieľajú sa i na budovaní metabolických dráh. Orechy sú rovnako cenným zdrojom vlákniny, ktorá je nevyhnutná pre správne fungovanie celého tráviaceho systému. Správny príjem vlákniny je nevyhnutný a poskytuje ochranu pred vytvorením rakoviny hrubého čreva.

 

Cenný zdroj antioxidantov

Kto by netúžil byť mladý večne? Starnutie je prirodzený proces, ktorému nie je možné sa vyhnúť a predpokladá sa, že jeden z faktorov, ktorý starnutie spôsobuje je oxidačný stres. Hoci sa nie je možné vyhnúť sa mu, môžeme jeho dopad aspoň spomaliť. Látky, ktoré sú účinné v boji s radikálmi, ktoré sú jednou z látok vytváraných oxidačným stresom, ale i s mnohými inými škodlivinami pochádzajúcimi z prostredia sú antioxidanty.

            Antioxidanty predstavujú v našom tele malých bojovníkov, ktorý dokážu škodliviny na seba naviazať a dostať ich úplne preč. Najcennejšími zdrojmi antioxidantov sú bobuľové ovocie, listová zelenina a samozrejme orechy. Cenné antioxidanty dokážu pracovať a nielen odstrániť z organizmu všetko, čo sa v ňom nemá nachádzať, ale dokonca dokážu prinavrátiť pleti svieži vzhľad a umožnia nám cítiť sa lepšie, pretože telo sa vďaka nim cíti opäť lepšie a čistejšie a jeho obranné a detoxikačné funkcie dokážu pracovať lepšie.

            Okrem toho, že sú orechy cenným zdrojom výživných látok, s ich konzumáciou by ste to napriek tomu nemali preháňať. Existujú druhy orechov ako sú napríklad mandle či para orechy, ktoré okrem cenných látok i látky, ktoré sú pre človeka toxické. Netreba mať žiadne obavy, pretože toxíny sú dostupné vo veľmi malých množstvách, ale napriek tomu nie je na škodu mať príjem orechov pod kontrolou. Odporúča sa, že mandlí by ste mali denne skonzumovať hrsť a z para orechov maximálne 4 až 6 kúskov denne.

 

Zaháňajú hlad

Ak ste sa práve pustili do redukčného programu, možno máte problém s tým, čo by sa vo vašom jedálničku malo objaviť. Ovocie a zelenina sú samozrejmosťou, ale vedeli ste, že hlad môžete veľmi účinne zahnať i s pomocou orechov? Orechy sú skutočne sýte a stačí už malé množstvo, ktoré naplní váš žalúdok a budete sa cítiť lepšie. Okrem toho obsahujú i mnoho cenných látok, ktoré sme vám spomenuli vyššie a vďaka nim sa budete cítiť nielen sýto ale i vyživene.

            Pri chudnutí sú najúčinnejšie pistácie a mandle, ktorých vplyv bol skúmaný v rámci výskumu Stredomorskej stravy, ktorá je považovaná za jednu z najprínosnejších a dokonca často považovaná za ideál zdravého stravovania. Je všeobecne známe, že ľudia v Stredomorí trpia minimálnym zaťažením civilizačnými chorobami ako je cukrovka či obezita a navyše je u nich i nízke riziko infarktu a srdcovo-cievnych ochorení všeobecne. Súčasťou tunajšej kuchyne sú predovšetkým mandle, vlašské orechy a lieskovce, ktoré sú zakomponované i do mnohých národných jedál pochádzajúcich z tejto oblasti. Pri redukčnej diéte alebo pri honbe za zdravým životným štýlom môžete vyskúšať práve tento smer stravovania. Ak však už trpíte civilizačným ochorením ako je cukrovka či vysoký cholesterol v krvi, orechy vám s liečbou môžu pomôcť. Pomáhajú regulovať hladinu krvného cukru i zázračne znižovať hladinu škodlivého LDL cholesterolu v krvi.

            Pozor si však dajte na kalorickú hodnotu orechov. Orechy sú naozaj kalorickou dobrotou a preto nezabúdajte kontrolovať množstvo, ktoré svojmu telu doprajete. Veľmi návykovou dobrotou sú orechové maslá, ktorými trh momentálne prekypuje. Sú lahodné, jemné a šialene kalorické a preto to s ich konzumáciou nepreháňajte. Nie je zlým nápadom dopriať si ich, pretože sú oveľa rozumnejšou, kvalitnejšou i zdravšou dobrotou ako napríklad lacné cukrovinky, ktoré zoženiete na pultoch obchodov. Nezabúdajte však na správne množstvo a pri ich konzumácii sa držte hesla: všetko s mierou!

 

Bojujú so zápalmi

zápal sa v našom tele vytvorí takmer každý deň. Nie je to len reakcia na traumatickú záležitosť spojenú s úrazom, ale vzniká i činnosťou vírov a bakteriálnych organizmov obývajúcich naše telo, ktoré im poskytuje ideálne miesto. Zápalové reakcie majú zneškodniť napadnuté miesto v našom tele a v konečnom dôsledku nám akútne zápalové reakcie pomáhajú prežiť. To však neznamená, že niekedy nemáme problém sa s nimi vyrovnať. Vtedy potrebujeme pomoc v podobe protizápalových látok, ktoré dokážu reakciu organizmu zastaviť a zápal zneutralizovať. Orechy sú jedným z jedál, ktoré protizápalové faktory obsahujú a pomáhajú nám vyrovnať sa predovšetkým so zápalmi, ktoré vznikajú v našom tráviacom trakte.

            Medzi orechy s najvýraznejšími protizápalovými účinkami patria predovšetkým mandle, pistácie, brazílske orechy a vlašské orechy. Tieto klenoty nám pomáhajú vyrovnať sa nielen s akútnymi ale i s chronickými zápalmi prekvitajúcimi v našich črevách či žalúdku. Nebezpečie týchto zápalov tkvie v tom, že ak nie sú liečené môžu stáť za vznikom a rozvojom nebezpečných ochorení, medzi ktoré patrí aj rakovina.

 

Orechy patria  medzi najzdravšie jedlá, ktoré môžete do svojho jedálnička zaradiť. Ich obrovská rozmanitosť tvarov, chutí a farieb umožňuje každému, aby si našiel svoj obľúbený druh, na ktorom si s radosťou pochutná. Nezabúdajte však, že nič netreba preháňať a to platí rovnako i v oblasti konzumácie orechov.

OTk2MzI